Opetuskeskustelu luokassa – ketä varten?

Depositphotos_18981591_xl-2015.jpg

Jos opettaja kysyy luokaltaan yhteisessä keskustelussa kysymyksen, antamatta oppilailleen aikaa miettiä ja käsitellä kysymystä sekä siihen sopivaa vastausta, nopeimmat vastaajat syövät usein hitaat. Kun tämä käytäntö toistuu luokassa tarpeeksi usein, päädytään tilanteeseen, jossa enemmän aikaa tarvitsevat oppilaat lopettavat yrittämisen oikean vastauksen keksimiseksi, koska he eivät saa siihen kunnollista mahdollisuutta. Lopulta enemmän aikaa tarvitsevat oppilaat myös lopettavat vastausten miettimisen kokonaan ja tyytyvät antamaan vastaamisvastuun nopeammille vastaajille. Tämän ilmiön ehkäisemiseksi opettaja voi kehittää luokkansa oppimista tukevaa ympäristöä hyvinkin yksinkertaisella tavalla, eli antamalla oppilailleen tarpeeksi aikaa vastausten miettimiseen ja niiden muotoiluun.

Tutkin pro gradu -työssäni opettajan antamaa oppimista tukevaa palautetta. Jos aihe kiinnostaa, voit seurata sitä tällä blogipalstalla. Seuraavaksi ajattelin kirjoittaa siitä, miten opettaja tämän jälkeen reagoi saamaansa vastaukseen, ja kannattaako opettajan odottaa vain yhtä tiettyä oikeaa vastausta.

-Erik

Miia Kaasinen