3 x KONFERENSSI

Ålesund.jpg

Siinä missä KEHU:n koulutuskokonaisuuksia hiotaan kurssilaisten kanssa yhteistyössä, rakentuu kurssien tieteellinen taustateoria eri alojen tutkijoiden tukemana ja tarkastamana. Tiedemaailmassa on tärkeää, että tutkimustulokset asetetaan muiden tutkijoiden ja asiantuntijoiden tarkasteltavaksi säännöllisesti. Tässä blogikirjoituksessa kerromme konferensseista, joissa KEHU:a on esitelty tämän syksyn aikana.

 Systematic Classroom Observation –workshop 25.-26.9. Norja, Ålesund

Saimme kutsun osallistua systemaattista luokkahuonehavainnointia käsittelevään semiaariin Norjan kauneimmaksi kaupungiksi valittuun Ålesundiin. Matka oli antoisa! Saimme kuulla norjalaisia ja suomalaisia huippututkijoita, jotka syvensivät osaamistamme systemaattisesta havainnoinnista. KEHU toi  seminaariin tuomisina uusia näkökulmia vuorovaikutuksen tutkimiseen esittelemällä tutkimuksiaan opettajan ja oppilaiden kehollisesta vuorovaikutuksesta. Hienoa, että saimme kutsun päästä jatkamaan tätä tieteellistä keskustelua myös ensi vuoden seminaarissa! 

International Conference of Intercultural Arts Education 12.10. Helsinki

 Tällä kertaa kokoonnuimme taidekasvatuksen tutkimuksen äärelle omalla laitoksellamme Helsingin yliopistolla.  Konferenssissa esittelimme kaikkia kolmea KEHU:n alla tehtävää väitöstutkimusta. Erityisen innostavaa oli päästä käymään keskustelua draamakasvatuksen tilanteesta ja tutkimuksesta alan uranuurtajien kanssa.

 Kansalliset kasvatustieteen päivät 15.-16.11. Tampere

Kasvatustieteen päivillä Tampereella KEHU:n tieteellinen taustateoria pääsi tarkasteltavaksi kasvatustieteen näkökulmasta. Koska kyseessä on suurin kansallinen opetuksen ja kasvatuksen konferenssi, oli hienoa, että tutkimuksemme herättivät kiinnostusta ja keskustelua.  Draamakasvatuksen teemaryhmään saapui ilahduttavan paljon eri alojen tutkijoita kuuntelemaan esityksiämme.

 Miia ja Anu Kasvatustieteen päivillä kertomassa opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta käsittelevistä tutkimuksistaan.

Miia ja Anu Kasvatustieteen päivillä kertomassa opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta käsittelevistä tutkimuksistaan.

Tästä on hyvä jatkaa puurtamista sekä tutkimuksen että koulutuksen parissa, kun KEHU:n teoriataustaa on nyt koeteltu monelta eri kantilta. Kevään konferensseissa meillä onkin sitten taas uutta, tuoretta kerrottavaa.

-Anu ja Miia

Miia Kaasinen