Kehtaatko myöntää, ettet ymmärrä, mistä tässä jutussa kerrotaan?
Depositphotos_9061054_xl-2015.jpg

Käykö sinullekin joskus niin, että esimerkiksi oppitunnilla tai työpaikan palaverissa huomaat, ettet ole aivan kartalla siitä, mistä puhutaan? Voisit kysyä asiaan selvennystä, mutta et kehtaa, kun kaikki muut näyttävät tietävän missä mennään. Välttäksesi vaikuttamasta muita tyhmemmältä, päätät pitää suusi kiinni.

Tiesitkö, että jos ryhmän psykologinen turvallisuus on hyvä, sen jäsenten on helpompi toimia oppimista edistävällä tavalla: kysyä kysymyksiä, ottaa vastaan palautetta, tunnustaa virheensä ja tuoda ajatuksensa julki. Psykologisella turvallisuudella tarkoitetaan sitä, millaisia seurauksia edellä mainitun kaltaisten riskien ottamisella ryhmässä koetaan olevan. Toisin sanoen, missä määrin ryhmäläiset joutuvat pelkäämään negatiivisia seurauksia, kuten naurunalaiseksi joutumista, vaikkapa pyytäessään apua tai tunnustaessaan tehneensä virheen.

Kuulostaako sinustakin asialta, jonka edistämiseen olisi syytä panostaa kouluissa? Omassa pro gradu -työssäni tarkastelen sitä, millaisia psykologista turvallisuutta edistäviä keinoja opettajat työssään käyttävät.

Pysykää kuulolla!
-Tutta

Miia Kaasinen
Tutkimusseminaari Tallinnassa
IMG_20181010_115611Tallinna.jpg

KEHU:n koulutusohjelmia rakennetaan vahvasti tutkimustietoon nojaten ja hankkeen alla onkin tekeillä kolme väitöstutkimusta ja seitsemän Pro gradu -tutkielmaa. Syksyn aluksi oli aika lyödä nämä viisaat päät yhteen ja kokoontua jakamaan tutkimuskuulumisia. Astuimme siis laivaan ja suuntasimme kokan kohti Tallinnaa!

Polkaisimme aamun käyntiin Sirken vetämillä improvisaatioharjoituksilla sellaisella rytinällä, että laivan henkilökunta kävi vaivihkaa sulkemassa kokoustilamme oven… Loppumatka sujui kylläkin hieman hillitymmin seminaariesitelmien parissa. Tallinnassa suuntasimme yliopistolle, jossa pääsimme tutustumaan opettajankoulutuksen tiloihin ja sen innovatiivisiin oppimisympäristöihin. Saimme myös käyttöömme yhden luokkatilan, jossa jatkoimme seminaaria ja toistemme tutkimusaiheisiin tutustumista loppupäivän, kunnes oli aika suunnata kohti kotimatkaa ja laivan buffetpöytää.

-Miia

Saat lisää tietoa luokkahuonevuorovaikutukseen liittyvistä tutkimuksistamme seuraamalla tätä blogipalstaa, jossa kerromme kukin vuorollamme omasta aiheestamme ja tutkimuksemme etenemisestä.

Miia Kaasinen
Tiesitkö...
Depositphotos_101643300_xl-2015.jpg

Tiesitkö, että jos opettaja tervehtii haastavasti käyttäytyviä oppilaita henkilökohtaisesti luokkaan tullessa samalla sanoen jonkin positiivisen huomion, oppilaiden keskittymiskyky ja tavoitteellinen toiminta voivat parantua lähes puolella tuntityöskentelyssä? Näinkin pienillä opettajan toimintatavoilla voidaan vaikuttaa oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen luokkahuoneessa.

Haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa toimimisen keskiöön nousee opettajan halu kohdata erilaiset oppilaat aidosti ja myönteisesti. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on saada selville lisää konkreettisia keinoja, miten toimia haastavasti käyttäytyvien oppilaiden kanssa myönteisesti, oppilasta kunnioittaen ja tukien niin, että haastavaa käyttäytyminen saataisiin hallintaan.

-Cia